W jaki sposób można pozyskiwać wymagania? Jest wiele możliwości. Poniżej lista najbardziej znanych metod.

Analiza dokumentów

Jakie dokumenty mógłbyś analizować i w jakim celu? Chociażby takie: materiały z etapu sprzedażowego, strukturę organizacyjną, zakresy odpowiedzialności i procesy firmy, przepisy prawne i regulacje, wiedzę dziedzinową, informacje o możliwych rozwiązaniach. Więcej znajdziesz tutaj: Analiza dokumentów – jak znaleźć igłę w stogu siana?

Analiza interfejsów

Analiza interfejsu jest wykonywana, by ustalić kiedy, co, dlaczego, jak i przez kogo informacje są wymieniane przez jednostki organizacyjne, komponenty rozwiązania. Mówimy tu zarówno o interfejsach oprogramowania, ale także wymiany informacji między ludźmi.

Analiza procesów

Przyjrzyj się jak przebiegają obecne procesy. Identyfikuj problemy i obszary do poprawy.

Analiza reguł biznesowych

Poznawanie zasad, które kształtują zachowanie biznesu na co dzień i stanowią wytyczną do podejmowania operacyjnych decyzji biznesowych.

Ankiety i kwestionariusze

Dotrzyj do bardzo wielu interesariuszy jednocześnie. Możesz znać ich z imienia i nazwiska i wysłać ankietę osobiście, albo wystawić otwartą ankietę do anonimowego wypełnienia. Zyskasz informacje od wielu osób (dane ilościowe).

Benchmarking i analiza rynku

Benchmarking, czy też analiza porównawcza, ma za zadanie zbadać, jak radzą sobie najlepsi w swojej branży w zadaniach, które nas interesują. Analiza rynku skupia się zbadaniu otoczenia biznesowego, w jakim działamy. Analizujemy potrzeby klientów, działania konkurencji i pojawiające się możliwości zwiększenia wartości naszego biznesu.

Burza mózgów

Podaj temat i pozwól uczestnikom spotkania podawać najdziwniejsze pomysły. Im śmieszniej, tym kreatywniej. Ważne, by nie komentować i nie negować. Na koniec wybierasz najlepsze pomysły.

Ciągła współpraca 

Reprezentant klienta w sposób ciągły uczestniczy w pracach zespołu. Jest dostępny, komentuje postępy pracy i odpowiada na pytania.

Eksperymenty 

Pilotażowe wdrożenie i zebranie uwag.

Grupy focusowe

Technika polega na zaproszeniu wybranej grupy uczestników i przeprowadzenie z nimi moderowanej dyskusji na dany temat. Dzięki temu wiesz dokładnie co ludzie myślą na dany temat. Zdobywasz dane jakościowe.

Gry współpracy

Możemy wykorzystać grę, by pozyskać wymagania i umożliwić interesariuszom współpracę. Np. wspólne zaprojektowanie pudełka produktu.

Mapy myśli

Uporządkowanie haseł i notatek związanych z danym tematem w sposób łatwo przyswajalny dla mózgu.

Modelowanie danych

Tworzenie logicznych lub fizycznych modeli danych, z których będzie korzystało rozwiązanie do realizowania swoich funkcji.

Modelowanie pojęć

Uchwycenie najważniejszych elementów dziedziny, w jakiej przeprowadzana jest zmiana. Są to nie tylko rzeczowniki i relacje między nimi, ale także ważne czasowniki! Bo co to znaczy np. aneksować polisę? Model pomaga w zrozumieniu całości.

Modelowanie procesów

Przygotuj diagramy procesów biznesowych, żeby zrozumieć, jak działa organizacja, jej działu i ludzie.

Obserwacje

Obserwowanie interesariuszy podczas wykonywania ich zadań i codziennej pracy. Poznaj naturalne środowisko, zachowania, procesy. Możesz być niewidzialny lub uczestniczący – zadawać pytania o wykonywane czynności.

Prototypowanie

Prototypowanie pozwala wyobrazić sobie jak będzie wyglądało rozwiązanie, szybko je zwalidować z przyszłym użytkownikiem, odkryć i doprecyzować wymagania. Prototypy możemy tworzyć w różnej formie: odręcznych rysunków, diagramów, grafiki, elementów HTML czy działającego rozwiązania w najprostszej postaci.

Scenariusze 

Poproś użytkownika, aby opowiedział jak wyobraża sobie korzystanie z rozwiązania – od początku do chwili rozwiązania problemu – otrzymania szukanej informacji, wykonania zamierzonego działania.

Symulowanie punktów widzenia 

Postaw się w roli wybranego udziałowca i wyobraź sobie jego korzystanie z rozwiązania.

Warsztaty

Zbierz ważnych interesariuszy w jednym miejscu i czasie, aby wspólnie wypracowali listę problemów, wymagań czy ocenę rozwiązania.

Wydobywanie danych

Analiza dużej ilości danych w taki sposób, aby ujawniły się pomocne podsumowania, wzorce i relacje. Celem jest wsparcie w podejmowaniu decyzji.

Wywiady

Porozmawiaj z interesariuszem – podsuń temat rozmowy i podążaj za odpowiedziami (wywiad niestrukturalny) lub listę przygotowanych pytań (wywiad strukturalny)
 
 

Źródła:

  1. Górski J. (2009): Inżynieria wymagań, Niepublikowane materiały, Politechnika Gdańska.
  2. BABOK Guide v 3

3 thoughts to “Techniki pozyskiwania wymagań

  • Patryk yarpo Jar

    Hehe, no to widze skad prof. Górski mial pomysl na pytanie z mojej obrony. Ze swoich niepublikowanych* materialow 😀
    * – zakladam, ze to chyba sa ogolno znane sposoby. Chyba nie jest to jakas wykladnia pozyskiwania wymagan? 🙂

    Odpowiedz
    • Hania Wesołowska

      Dla Ciebie były dostępne 😉 Co to znaczy ogólnie znane? Byłoby wspaniale. Jednak ogólnie znane są głównie wywiady – „Niech Pan mi powie, co mamy zrobić. Najlepiej w pseudokodzie”. To jest wiedza spotykana w wielu źródłach, ja podaję to konkretne, żeby nie być gołosłowną 🙂

      Odpowiedz
      • Patryk yarpo Jar

        Ja nie mialem tego przedmiotu, a na 10 wymienilem chyba z 7 🙂
        Choc dobrze, ze ktos to zebral i opisal w jednym miejscu, to jednak pamietajmy ze to nie jest matematyka wyzsza. Wiekszosc z tych sposobow moze przyjsc do glowy. Nawet mojej 😉

        Odpowiedz

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *