Przypadki użycia pozwalają nam określić, w jaki sposób użytkownik będzie mógł korzystać z systemu. Diagram umożliwia jednym rzutem oka sprawdzić kto może wykonywać jakie czynności. Widać na nim jednak tylko nazwę przypadku. Co ona dokładnie oznacza? Jak to działa? Wszystkie potrzebne do projektowania algorytmów szczegóły przedstaw w opisie.

Poniżej przykład prostego opisu, który dostarcza przydatnych informacji.

WF/ZAM/01 Składanie zamówienia
Priorytet 1 (must have)  Status  Zatwierdzone
Aktor
  • Klient online
  • Pracownik Biura Obsługi Klienta
Warunki początkowe
  • Klient nie posiada nieopłaconych zamówień
  • Klient jest w statusie aktywnego klienta
  • Pracownik Biura Obsługi Klienta ma dostęp do rejonu, do którego należy Klient
Zdarzenie inicjujące
  • Wybranie opcji złożenia zamówienia
Przebieg w krokach 1.System wyświetla formularz dodawania nowego zamówienia zawierający pola:

lista produktów (do wybrania od 1 do 20 produktów) składająca się z pól:

  • produkt (* pole obowiązkowe) – wybór z listy produktów
  • rozmiar (* pole obowiązkowe) – wybór z listy rozmiarów dostępnych dla wybranego produktu; pole nieaktywne dla produktów, które nie występują w różnych rozmiarach
  • kolor (pole nieobowiązkowe) – wybór z listy kolorów dostępnych dla wybranego produktu; pole nieaktywne dla produktów, które nie występują w różnych kolorach
  • liczba sztuk (* pole obowiązkowe) – do wpisania liczba całkowita od 1 do 100

2.Użytkownik wypełnia formularz i zatwierdza

3.System pokazuje ceny wybranych produktów i podsumowanie zamówienia – wartość całkowitą

4.Użytkownik zatwierdza podsumowanie zamówienia

5. System wyświetla opcje płatności: dotpay, płatność kartą master card, SkyCash, Przelew tradycyjny

6. Użytkownik wybiera opcję płatności

7. System przekierowuje użytkownika do procesu płatności wybranej metody płatności

8. Użytkownik dokonuje płatności

Przebiegi alternatywne
  • Użytkownik może podać kod rabatowy – jeśli zostanie on poprawnie zidentyfikowany, do zamówienia naliczany jest rabat o wysokości zgodnej z kategorią kodu rabatowego
  • Jeśli kod rabatowy wynosi 100%, nie pojawia się krok wykonywania płatności, zamówienie jest od razu przesyłane do realizacji – wykonują się wszystkie warunki końcowe
Sytuacje wyjątkowe
  • Podane dane nie spełniają reguł walidacji – system wyświetla komunikat błędu przy błędnie wypełnionym polu, składanie zamówienia nie jest kontynuowane do czasu poprawienia błędów i ponownego zatwierdzenia
  • Płatność nie powiodła się – system wyświetla powiadomienie o niepowodzeniu płatności oraz wysyła e-mail (E/ZAM/01 w repozytorium treści e-maili), zamówienie nie zostaje złożone
Warunki końcowe
  • System wyświetla potwierdzenie złożenia zamówienia
  • Na e-mail klienta wysyłana jest wiadomość z potwierdzeniem zamówienia (E/ZAM/01 w repozytorium treści e-maili)
  • Zamówienie pojawia się na liście zamówień do realizacji
  • Zamówione produkty odejmowane są od stanu magazynowego
Powiązania
  • WF/ZAM/02 Anulowanie zamówienia
  • WF/ZAM/03 Ocena zamówienia
Źródło
  • Notatka ze potkania 21.01.2017 r.
Częstotliwość wykonywania ok. 450 dziennie w całej Polsce

 

Pola w opisie

  • Identyfikator- symbol jednoznacznie identyfikujący wymaganie w formacie np. PU/X/99, gdzie: PU – przypadek użycia, X – symbol kategorii (np. od nazwy części systemu), 99 – kolejna liczba porządkowa
  • Nazwa – nazwa przypadku użycia oznaczająca czynność – cel, jaki zostanie osiągnięty przez realizację tego przypadku, np. złożenie zamówienia
  • Aktor – rola użytkownika wykonującego przypadek użycia
  • Zdarzenie inicjujące – zdarzenie, które rozpoczyna wykonanie przypadku użycia
  • Warunki początkowe – warunki, jakie muszą być spełnione, aby wykonać przypadek użycia; jeśli nie zostaną spełnione – przypadek nie rozpocznie się
  • Opis przebiegu interakcji – poszczególne kroki wykonania przypadku użycia
  • Sytuacje wyjątkowe – scenariusze opisujące odstępstwa od przebiegu głównego
  • Przebiegi alternatywne – inny przebieg kroków prowadzący do tych samych warunków końcowych
  • Warunki końcowe – efekty wykonania przypadku użycia widoczne dla użytkownika wykonującego ten przypadek oraz dla innych użytkowników
  • Powiązania – lista identyfikatorów powiązanych przypadków użycia i wymagań
  • Częstotliwość wykonania – określenie jak często dany przypadek użycia jest wykonywany w całym systemie – skala: rzadko, średnio, często lub konkretne szacunki liczbowe wraz z podaniem jednostki czasu

Sprawdź!

Aby przekonać się, że dobrze przygotowałeś opisy, sprawdź czy:

  1. opisy przypadków użycia zawierają wymagane elementy (identyfikator, nazwa, aktorzy, itd.)
  2. warunki początkowe dotyczą jedynie systemu informatycznego (nie są ze świata rzeczywistego, system je rejestruje i jest w stanie zweryfikować, czy zaszły); NIE dzwoni telefon, przyszedł list, ktoś ma chęć coś zrobić
  3. warunki końcowe przedstawiają rezultat widoczny w systemie, NIE użytkownik odbiera paczkę z zamówieniem, ale zmienia się status zamówienia na „dostarczone”
  4. warunki, przebieg (kroki) i wyniki opisane są w sposób jednoznaczny i dokładny (zamiast „pojawiają się informacje o zamówieniu” wymienione są te informacje, których oczekujemy np. numer, data, nazwisko klienta, itp.)

 

Pobierz szablon opisu przypadku użycia

Pobierz szablon opisu przypadków użycia i wypełnij go samodzielnie! :)

Analiza IT: Szablon opisu przypadku użycia

Źródła:

  1. Graessle P., Baumann H., Baumann P., UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach, Helion,  Gliwice 2006
Hania Tomaszewska
8 lat temu odkryłam, że analiza biznesowa to genialna rzecz. Od tamtej chwili zbieram doświadczenia w różnych firmach, branżach i projektach. Pracuję na etacie, prowadzę bloga, tworzę kursy, prowadzę szkolenia i konsultacje. Pomagam analitykom doskonalić warsztat pracy i rozwijać się, managerom układać procesy i rozwijać pracowników oraz przedsiębiorcom, aby rozwiązania IT wspierały ich działalność.

5 KOMENTARZE

  1. Kompleksowo, ale opis przebiegu interakcji moim skromnym zdaniem jest zbyt odchudzony. Wielu praktyków podkresla istotnosc opisywania interakcji zgodnie z zasada „Who’s got the ball?”. Ten opis jest krótki, ale przy bardziej skomplikowwanych przypadkach mogą pojawić się trudności:)

  2. , czyli:
    1. System wyświetla użytkownikowi dostępne szablony dokumentu.
    2. Użytkownik wybiera żądany szablon.
    3. System wyświetla wybrany, pusty szablon.
    4. Uzytkownik uzupelnia szablon i zapisuje stan prac.
    5. System zapisuje dokument.

    Oczywiscie to tylko mój punkt widzenia;)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ