Jak ocenić na jakim poziomie zaawansowania wykonujesz swoją pracę? Zadaliśmy pytania trzem znakomitym ekspertom, postaciom, które wniosły wielki wkład w rozwój analizy w kraju – Krzysztofowi Parzychowi – Prezesowi Zarządu IIBA Warsaw Poland Chapter i Senior Business Analyst w ABB, Jarosławowi Żelińskiemu – właścicielowi IT-Consulting i najpopularniejszego bloga o analizie w Polsce oraz Arturowi Kasprzykowi – Prezesowi Zarządu firmy AION i Członkowi Zarządu IIBA WPC ds. Edukacji i Rozwoju Zawodowego.

Analiza IT: Jak ocenić swój poziom zaawansowania w analizie?

Krzysztof Parzych: Najlepszym sposobem oceny własnych umiejętności jest porównanie się do innych. Jest wiele dróg, aby to osiągnąć, zależnie od poziomu zaawansowania organizacji/środowiska, w którym pracujemy. Najprościej jest porównywać się do swoich współpracowników (oczywiście jeśli w miejscu pracy nie jesteśmy jedyną osobą, która prowadzi analizę). Obecnie promuje się tworzenie w organizacjach centrów kompetencji – mimo dość „pompatycznej” nazwy są to wielce przydatne inicjatywy, gdzie osoby o podobnym profilu zawodowym mogą wymieniać między sobą doświadczenie. Zachęcam do tworzenia takich struktur w firmach, to naprawdę działa choć wymaga trochę wysiłku ze strony uczestników oraz poparcia ze strony kierownictwa (ze względu na konieczność poświęcenia części czasu zawodowego na te działania).

Osoby, które pracują samodzielnie (np. w małych firmach) lub jako „wolni specjaliści” (zwani popularnie, aczkolwiek niestety „z angielska” kontraktorami) mogą zaangażować się w działalność lokalnych organizacji non-profit (na przykład IIBA Polska), gdzie tworzą się grupy wymiany doświadczeń miedzy specjalistami z różnych przedsiębiorstw.

Innym sposobem jest również próba zdobycia certyfikatów zawodowych – już samo przygotowanie do egzaminu może nam uświadomić nasze słabe i silne strony oraz gdzie musimy zwiększyć naszą wiedzę, aby wznieść się na wyższy poziom kompetencji.

Jarosław Żeliński: Czytać „klasyków” i ocenić na ile jest się w stanie samemu napisać to co oni :)

Artur Kasprzyk:

  • zebrać oceny swojej pracy od swoich Klientów,
  • zebrać oceny od swoich merytorycznych przełożonych
  • dokonać porównania z działaniami innych analityków,
  • przystąpić do wiarygodnych testów badających kompetencje,
  • dokonać subiektywnego porównania swoich kompetencji z branżowymi modelami kompetencyjnymi,
  • ustalić skalę ocen.

Wypadkowa tych ocen da zapewne pogląd na poziom zaawansowania.

KursAdeptówAnalizyReklamaPozioma

Analiza IT: Po czym poznać analizę wykonywaną na poziomie podstawowym i odróżnić taką, która jest na poziomie eksperckim?

Krzysztof Parzych: Zbyt wiele czynników decyduje o tym, czy analiza jest wykonana na poziomie eksperckim. Czasami bardzo uproszczone wyniki analizy wcale nie świadczą o podstawowym poziomie wiedzy osoby ją przeprowadzającej – może być wręcz przeciwnie, gdy taka uproszczona analiza świadczy o właściwym działaniu w świetle zastanych ograniczeń, na przykład czasowych. Moje doświadczenie wskazuje jednak, iż jest jeden element, który dość mocno odróżnia osoby początkujące w analizie od doświadczonych ekspertów. Jest to umiejętność zwrócenia uwagi na ogólnie rzecz ujmując ścieżki negatywne wymagań. Zwykle człowiek myśli o czynnościach, które musi wykonać, aby uzyskać pożądany efekt. Takie czynności łatwo zapisać w postaci wymagań i uznać, iż przyszły system informatyczny jest dobrze opisany. Niestety, diabeł tkwi w szczegółach a te szczegóły czasem mogą przewrócić całą koncepcję aplikacji, gdy nie przemyślimy i zdefiniujemy zachowania aplikacji w sytuacjach niestandardowych lub po prostu odmiennych od najbardziej optymistycznego.

Innym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest identyfikacja ograniczeń biznesowych. Mogą one mieć znaczny wpływ na funkcjonowanie systemu informatycznego a niestety często nie pamięta się o ich zidentyfikowaniu.

Jarosław Żeliński: Trudne pytanie, ogólnie dobra analiza bazuje na standardach, jest jednoznaczna, sama jest dowodem swojej słuszności, innymi słowy zawiera poza stawianymi tezami testy (dowody) ich poprawności.

Artur Kasprzyk:

  • po samodzielnej ocenie użyteczności wykonanej analizy pod kątem potrzeb,
  • po ocenie użyteczności wykonanej analizy przez osoby, które z jej wyników korzystają do realizacji własnych prac,
  • po ocenie wykonanej przez osoby o wyższych kompetencjach analitycznych,
  • po ocenie osób, odpowiedzialnych za umieszczenie efektów analizy w ramach szerszego modelu zarządzania organizacją (np. architektów korporacyjnych).

Wypadkowa tych ocen da zapewne pogląd na poziom materiału analitycznego.

W następnym artykule kolejne pytania do ekspertów:

  • Jakie jest znaczenie wiedzy, cech osobowości i doświadczenia dla odniesienia sukcesu w tym zawodzie?
  • Jakie cechy i umiejętności warto rozwijać i w jakiej kolejności, aby osiągnąć mistrzostwo?

Krzysztof Parzych – Senior Business Analyst w firmie ABB, Prezes Zarządu IIBA Warsaw Poland Chapter.

Jarosław Żeliński – właściciel firmy IT-Consulting i najbardziej popularnego w Polsce bloga o analizie biznesowej. Jako doświadczony praktyk i erudyta jest angażowany głównie do trudnych i ryzykownych projektów oraz prowadzenia szkoleń, warsztatów i wykładów.

Artur Kasprzyk – Prezes zarządu AION, Członek Zarządu ds. Edukacji i Rozwoju Zawodowego polskiego oddziału IIBA, ekspert w dziedzinie modelowania procesów biznesowych oraz technik analizy systemów informatycznych. Od ponad 15 lat swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystuje poprzez prowadzenie specjalistycznych szkoleń, doradztwo oraz audyty projektów informatycznych.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ