Wiedza, doświadczenie, osobowość – co determinuje sukces analityka? Zadaliśmy pytania trzem znakomitym ekspertom, postaciom, które wniosły wielki wkład w rozwój analizy w kraju – Krzysztofowi Parzychowi – Prezesowi Zarządu IIBA Warsaw Poland Chapter i Senior Business Analyst w ABB, Jarosławowi Żelińskiemu – właścicielowi IT-Consulting i najpopularniejszego bloga o analizie w Polsce oraz Arturowi Kasprzykowi – Prezesowi Zarządu firmy AION i Członkowi Zarządu IIBA WPC ds. Edukacji i Rozwoju Zawodowego.

Analiza IT: Jakie jest znaczenie wiedzy, cech osobowości i doświadczenia dla odniesienia sukcesu w tym zawodzie?

Krzysztof Parzych: Praca analityka biznesowego, w przeciwieństwie do innych ról w świecie IT, znacznie bardziej opiera się na umiejętnościach miękkich, związanych ze współpracą z innymi ludźmi. Problem w tym, iż takich umiejętności nie można nauczyć się teoretycznie. Można poznać różne techniki, ale dopiero zastosowanie ich w rzeczywistych sytuacjach z klientem pozwala zdobyć doświadczenie. Dlatego osobiście uważam, iż tak jak znajomość technik czy narzędzi jest ważna, to najważniejsza jest umiejętność komunikacji z ludźmi.

Jarosław Żeliński: Wiedza to zapis tego jak można coś zrobić. Tego można się zawsze nauczyć. Pozostaje doświadczenie oraz umiejętność i predyspozycje. Doświadczenie łączę z umiejętnościami, gdyż sam fakt, że ktoś długo gra na saksofonie, nie znaczy, że robi to dobrze. Umiejętność do zdolność do wykonywani określonych zadań (prac) i tego niestety nie da się „wyuczyć od zera”.

Artur Kasprzyk: Moim zdaniem, bezpośrednie. Im większa wiedza (szerzej, kompetencja), większe predyspozycje oraz posiadane doświadczenie tym szansa na odniesienie sukcesu większa. Oczywiście, potrzebny jest łut szczęścia, który pozwoli się wykazać we właściwym miejscu, przed właściwymi osobami, we właściwym czasie.

Analiza IT: Jakie cechy i umiejętności warto rozwijać i w jakiej kolejności, aby osiągnąć mistrzostwo?

Krzysztof Parzych: Najtrudniejsze w pracy analityka biznesowego jest „wydobycie” rzeczywistych problemów i celów, jakie ma klient zgłaszający potrzeby. Wśród specjalistów tej dziedziny często powtarzane jest powiedzenie iż klient sam nie wie, czego chce. Choć jest to duże uproszczenie (klient wie doskonale, czego chce, natomiast często nie ma umiejętności, aby te potrzeby właściwie zakomunikować) dobrze wskazuje, jakie umiejętności w tym zawodzie należy posiadać. Warto więc zacząć od przestudiowania najlepszych technik, przydatnych przy elicytacji wymagań. Pomóc w tym mogą zarówno szkolenia jak i przestudiowanie BABOK. Kolejnym ważnym krokiem jest wprowadzanie tych technik w życie aby zdobyć jak najwięcej doświadczenia. Kiedyś przeprowadziłem sesję burzy mózgów dokładnie według zaleceń – efekt pracy przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Największą satysfakcją było jednak to, iż z około 50 zebranych pomysłów (realnych do wykonania) trzy zostały rzeczywiście zaimplementowane w oprogramowaniu i przyniosły oczekiwany skutek.

Drugim aspektem pracy analityka, na który trzeba zwrócić uwagę, jest komunikacja do zespołu programistów. Bez względu na to, jaki sposób dokumentowania wymagań stosujemy, należy dołożyć wszelkich starań, aby dokumentacja była oczywista dla osób ją realizujących. W tym zakresie również opracowano wiele przydatnych technik weryfikacji jakości dokumentacji (ponownie polecam BABOK), które warto znać i stosować.

Jarosław Żeliński: Cechy i umiejętności trzeba mieć, jak się je ma to dopiero można je rozwijać. Co warto? Filozofię i logikę (epistemologia) oraz standardy: systemy pojęciowe, czyli notacje stosowane w danej dziedzinie. W przypadku „analizy biznesowej” są to głównie (źr. OMG.org) BMM, BPMN, UML oraz SBVR. Do tego wymagana jest znajomość i zrozumienie marketingu i zarządzania czy analizowanej dziedziny.

Artur Kasprzyk: Umiejętności należy rozwijać wszystkie, natomiast kolejność jest pewnie wypadkową:

  • aktualnego poziomu kompetencji,
  • kompetencji wymaganych do wykonywania bieżących zadań,
  • kompetencji, na które na rynku jest zapotrzebowanie, albo wkrótce będzie.

Jeżeli na to nałożymy:

  • dbałość o etyczne działania,
  • wrażliwość na niepopadanie w samouwielbienie,
  • umiejętność stałego kwestionowania swoich kompetencji w celu wyszukiwania miejsc do usprawnień,
  • otwartość na informacje zwrotne o postrzeganiu swojej pracy przez otoczenie,

wówczas będziemy podążali drogą prowadzącą do mistrzostwa, której nigdy w całości nie pokonamy.

 

Kierujemy podziękowania dla ekspertów.

Krzysztof Parzych – Senior Business Analyst w firmie ABB, Prezes Zarządu IIBA Warsaw Poland Chapter.

Jarosław Żeliński – właściciel firmy IT-Consulting i najbardziej popularnego w Polsce bloga o analizie biznesowej. Jako doświadczony praktyk i erudyta jest angażowany głównie do trudnych i ryzykownych projektów oraz prowadzenia szkoleń, warsztatów i wykładów.

Artur Kasprzyk – Prezes zarządu AION, Członek Zarządu ds. Edukacji i Rozwoju Zawodowego polskiego oddziału IIBA, ekspert w dziedzinie modelowania procesów biznesowych oraz technik analizy systemów informatycznych. Od ponad 15 lat swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystuje poprzez prowadzenie specjalistycznych szkoleń, doradztwo oraz audyty projektów informatycznych.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ