Co robić z pojawiającą się zmianą wymagań

Mówi się, że nic w nie jest tak pewne jak ZM_ _N_.
Kupuję samogłoski: zmiana.
Co powiemy na zmianę w kontekście analizy i wymagań? Zmianie wymagań mówimy stanowcze: to zależy.

Nie dajcie się zwieść tekstami typu „Jak coś jest Waterfallem (czytaj – nie Agilem, czytaj – nie Scrumem), to nie ma zmian”. Nie wchodząc w dywagacje na temat powyższego zdania, na którym moglibyśmy stracić resztę rozpoczynającego się tygodnia, zmiany pojawiają się wszędzie i wszędzie jakoś można sobie z nimi radzić.
Mówiąc „wszędzie”, mam na myśli dynamiczne zmiany na rynku, w potrzebach klientów, zmiany przepisów, a nawet zmiany w percepcji poszczególnych dni, poszczególnych osób. Coś, co wczoraj wydawało się nieistotne albo zostało przeoczone, dziś może być ważne, a nawet kluczowe dla projektu.
Zmiany zatem przyjmować należy co najmniej z zaciekawieniem. Skąd się ona wzięła? I dlaczego? A następnie zbadać jak wpłynie ona na to, czego się do tej pory dorobiliśmy. Tak – bo zmianę odnosimy, po pierwsze, do czegoś. Do działającego rozwiązania, do, daj Boże, analizy. I tu szalenie ważny punkt! Jeśli nie ma analizy, modelu, modeli!, to będzie zadanie o wiele trudniejsze, dające mniej jasności, przejrzystości, pewności i punktów do analitycznego skilla, niż wtedy, gdy mamy czarno na białym (wskazane paluchem w modelu) wskazane miejsca zmian. Zatem pierwszy krok w reakcji na zmianę to:
1. Ustalenie w stosunku do czego zachodzi zmiana.
Jeśli już wiemy, na co ta zmiana wpłynie, nie inaczej jak zawsze, szukamy nadrzędnego celu, jaki temu czemuś przewodzi. Może to być wizja rozwoju produktu, firmy, cel projektu. Zatem krok 2 to:
2. Ustalenie celu nadrzędnego dla obszaru, jakiego zmiana dotyczy.
Kiedy już wiemy gdzie zmiana uderzy i czego od tego czegoś oczekujemy, możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to w takim razie dobrze czy źle?
Przykład:
Zmiana: Ktoś proponuje nam wyjście na pączki, choć tego nie planowaliśmy.
Nie lubimy zmieniać planów i dla zasady odmawiamy? Nie…
Krok 1. Ustalenie w stosunku do czego zachodzi zmiana.
Odp. Mojego dzisiejszego czasu i dodatkowego posiłku.
Czy to dobrze czy źle? Jeszcze nie wiem…
Krok 2. Ustalenie celu nadrzędnego dla obszaru, jakiego zmiana dotyczy.
Odp. Mój czas – nie mieliśmy planów na dziś, wolne popołudnie, chcemy ciekawie spędzić czas i odpocząć od pracy.
Czy zmiana jest OK? Idziemy Emotikon smile
Odp. 2 Dodatkowy posiłek – masa kalorii, a odchudzamy się. Nie idziemy Emotikon frown
Jak widać w powyższym przykładzie, zmiana może być i chciana i niechciana. Ale, co gorsza, może być dobra lub zła w zależności od przyjętego kryterium. Co możemy brać pod uwagę w zmianach czysto analityczno-projektowo-organizacyjnych? Przykładowo: Korzyści, Koszty, Wpływ, Harmonogram, Pilność.
3. Wybranie kryteriów oceny.
4. Dokonanie oceny zmiany.
Następnie trzeba jeszcze zebrać, jak to się mówi, „do kupy”, czyli wysnuć wnioski. Czasem pokieruje nas intuicja, czasem przyda się tabelka, skala ocen, ocena z wagami i podsumowanie. I jak to ze wszystkim na świecie, dopasowujemy do potrzeb – trzeba szybko i nieformalnie – OK. Zmiana może być brzemienna w skutkach? Zbadajmy ją dokładniej.
5. Decyzja – GO or NOT TO GO.
Poniżej kilka technik z BABOK Guide i słów kluczy, które się przydadzą Emotikon smile
•Uzasadnienie biznesowe
•Analiza reguł biznesowych
•Analiza decyzji
•Analiza dokumentów
•Szacowanie
•Analiza finansowa
•Analiza interfejsu
•Wywiady
•Śledzenie zgłoszeń
•Analiza i zarządzanie ryzykiem
•Warsztaty

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart